Dieta matki karmiącej. Jak odżywiać się w czasie karmienia piersią?

Ile matek i położnych,tyle pomysłów na dietę matki karmiącej. Niektóre diety są bardzo restrykcyjne i na czas karmienia każą zrezygnować niemal z wszystkiego, w innych jedynymi zakazanymi produktami są surowe ryby i mięso.

Według najnowszych tendencji, karmiące kobiety nie mogą jeść za dwoje. Karmienie piersią najskuteczniej pozwala pozbyć się zbędnych kilogramów. Dopiero, gdy zauważysz, ze ważysz zbyt mało, powinnaś jeść o ok. 700 kcal dziennie więcej niż zwykle.

Matki karmiące powinny unikać pomidorów, selera (silnie alrgizuje), pomidorów oraz kawy, alkoholu i napojów gazowanych. Współcześni dietetycy radzą też unikać uważanej dotychczas za bardzo zdrową marchewki, która też może wywoływać reakcje alergiczne.

Najnowsze tendencje w dietetyce wskazuję, że  mięso kurczaka silnie alergizuje. Oprócz tego supermarketowe jest pełne antybiotyków, hormonów itp. Dlatego warto postawić na drób w postaci kaczki, gęsi, perliczki, a  z innych mięs - także na  mięsko królicze, jeśli w ogóle chce się jeść mięso.

Mięso samo w sobie jest ciężkostrawne i w diecie codziennej i tak powinno się je spożywać góra dwa razy w tygodniu, a czerwone- dwa razy w miesiącu. Białka zatem lepiej dostarczyć organizmowi w rybach - ale też nie w postaci mrożonej pangi z Chin - najlepiej grillowanych lub gotowanych. Najlepsze będą dorsz, sola, pstrąg, tuńczyk, śledź, oczywiście dobrej jakości.

Matka po cesarskim cięciu  ma zalecenia diety BARDZO lekkostrawnej. Jest w niej naprawdę NIEWIELE mięsa. Dzisiejsze położne odchodzą od  wiele lat pielęgnowanej tradycji, że karmiące nie powinny spożywać zbyt wiele produktów mlecznych, bo to może uczulić dziecko. To mit - karmiąca może wypić nawet litr mleka dziennie!

Dziś matki karmiące mogą jeść też warzywa kapustne i fasolkę, do tej pory uznawane za „sprawców” kolek u dzieci. Te warzywa wcale nie muszą w ten sposób wpływać na maluchy. Po prostu  zawsze trzeba obserwować, jak nasze dziecko reaguje na posiłek z matczynej piersi.

Mamy powinny zaś skoncentrować się na posiłkach, które zawierają dużo witaminy B : wątróbka ( ale nie kurze wątróbki) pomoże też zwalczyć problemy z anemią), mięso, drób, nasiona roślin strączkowych, ryż, ziemniaki, chleb i makarony pełnoziarniste. Dieta bogata w  pokarmy zawierające dużo witaminy B pozwoli wyrównać chwiejne  nastroje po porodzie. Doskonałe będą też potrawy, które zawieraja dużo błonnika – dzięki niemu nie będzie problemów z zaparciami, zarówno u mamy, jak i u noworodka. Mamy powinny pamiętać o tym, że koniecznie muszą  spożywać co najmniej 1,5 litra płynów dziennie.