Przyczyny i skutki nadwagi. Dlaczego tyjemy? Jakie są powody?

Jakie są przyczyny nadwagi i skutki?
Fot. Photos.com

Czy wiecie, że co drugi człowiek ma nadwagę? Jakie są jej przyczyny i co nam grozi, kiedy przybywają nam dodatkowe kilogramy? Zanim zabierzesz się za odchudzanie, sprawdź czemu tyjemy! Unikniesz efektu jo-jo, gdy już zgubisz nadmiar kilogramów.

Szacuje się, że w Polsce nadwaga występuje u około 45% mężczyzn i 35% kobiet, zaś 20% panów i prawie 30% pań jest otyłych. Liczby te wciąż rosną. Musimy zdać sobie sprawę, iż nadmiar kilogramów nie jest tylko problemem czysto estetycznym. Otyłość to choroba i w dodatku przyczynia się do rozwoju wielu innych schorzeń. Każdy nadprogramowy kilogram skraca nasze życie!

Główną przyczyną nadwagi i otyłości jest dodatni bilans energetyczny. Oznacza to, iż wraz z pożywieniem dostarczamy organizmowi więcej energii niż on zużywa. W wyniku błędnych nawyków żywieniowych, zbyt małej aktywności fizycznej i niewłaściwego stylu życia, dodatkowe kalorie odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej.

Najczęściej popełniane błędy w naszym żywieniu to:

  • zbyt wysoka ilość energii pobieranej z pożywieniem

  • zbyt duża konsumpcja przetworzonej żywności

  • zbyt wysokie spożycie tłuszczów oraz nasyconych kwasów tłuszczowych

  • wysoka zawartość cholesterolu w diecie

  • wysoka zawartość soli kuchennej w diecie

  • zbyt wysoka podaż cukrów

  • niska zawartość błonnika w diecie

  • niedostateczne spożycie niektórych witamin i składników mineralnych

Nadmierna ilość tkanki tłuszczowej może przyczynić się do rozwoju:

  • cukrzycy typu II

  • hiperlipidemii, czyli podwyższenia poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi

  • udaru mózgu

  • chorób układu krążenia (zawał mięśnia sercowego, niewydolność serca, choroba wieńcowa, nadciśnienie tętnicze, żylaki kończyn dolnych, zakrzepica żylna)

  • chorób pęcherzyka żółciowego (kamica pęcherzyka)

  • zmian zwyrodnieniowych stawów (zespół bólowy, np. kręgosłupa, stawów kolanowych)

  • nowotworów (żołądka, jelita grubego, macicy, sutka, pęcherzyka żółciowego, jelita grubego, gruczołu krokowego)

  • zaburzeń oddychania w czasie snu (zespół bezdechu sennego)

  • obrzęków i cellulitu

  • niezdrowego wyglądu skóry, włosów, paznokci.

Pamiętajmy, że dla uzyskania korzyści zdrowotnych wystarcza schudnąć już 5 kg, ale ważne – w sposób trwały. Dlatego zanim rozpoczniesz odchudzanie, musisz mieć plan. W odchudzaniu pomoże zmodyfikowanie trybu życia i odżywiania się. Chodzi o to, by dokonać pewnych zmian, które niemal natychmiast zaczną przynosić efekty i które będziemy mogli zaakceptować w przyszłości. Powodzenia!

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły