Dieta rozłączna - jak działa, czy jest skuteczna?

Poznaj jedną z najprostszych diet, tzw. dietę niełączenia. Głównie chodzi o rozdzielenie spożywania węglowodanów i białek. Jednak wiele osób nie wyobraża sobie jedzenia na obiad mięsa bez ziemniaków, a na śniadanie jajek bez chleba.

Dietę rozłączną wymyślił amerykański lekarz Howard Hey. Nie wymaga ona rezygnacji z konkretnych produktów, a jedynie ich umiejętnego łącznie. Produkty dzielimy na trzy grupy: białkowe (np. mięso, ryby, jajka, jogurty; również owoce, z wyjątkiem bananów), węglowodanowe (np. pieczywo, ryż, ziemniaki, kasze, banany) oraz produkty neutralne (jak np. warzywa, w tym liściaste, masło, otręby, miód, wędlina, pieczarki, zioła).

Zasada diety jest prosta (aczkolwiek trochę monotonna) i polega na niełączeniu produktów z grupy pierwszej i drugiej. Czasami przydzielenie produktu do odpowiedniej grupy może jednak sprawiać nam pewne problemy. Produkty z grupy pierwszej i drugiej często zawierają równocześnie i białko, i węglowodany.

Dietetycy są zgodni, że w diecie tej podważona została zasada zdrowego żywienia polegająca na rozmaitości spożywanych produktów. Chociaż wiele osób upiera się przy skuteczności tej diety, nie polecamy jej z głównie z powodu niekorzystnego zbilansowania posiłków.

Powiązane artykuły