Co dobrego jest w kurzym jajku?

Co dobrego jest w kurzym jajku?
Fot. Gettyimages.com

Kurze jajo to źródło wielu cennych witamin i innych składników odżywczych poprawiających pracę i funkcjonowanie organizmu człowieka. Jajko także − niestety − może alergizować i podnosić poziom złego cholesterolu prowadząc do śmiertelnei niebezpiecznej miażdżycy. Co jeszcze warto wiedzieć o jajkach?

Kurze jajo to przede wszystkim źródło cennego dla ludzkiego organizmu białka. Potrzebne ono jest do budowy kości, mocnych zębów, ale i sprawnych i silnych mięśni. Białko jaja kurzego zawiera też cenne aminokwasy, wapń, magnez.

Żółtka jaj są źródłem żelaza, witaminy A (poprawiającej stan skóry i wzrok), D (zapobiega krzywicy), E (chroni przed chorobami serca) i  K (poprawia stan kości, chroni komórki przed rozwojem komórek rakowych). Co ważne, są to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Zatem by witaminy dobrze się wchłonęły, to jaja powinny być serwowane z kroplą oliwy.

Jednak w żółtku jest też niedobry dla zdrowia cholesterol. Dlatego też mimo cennych właściwośc i wielu składników odżywczych, jaj nie należy spożywać każdego dnia. Aby jaja nie starciły wielu witamin i minerałów, najlepiej serwować je na miękko lub surowo. Jednak ze względów sanitarnych (ryzyko salmonelli) z powodzeniem można je jeść na twardo i cieszyć się zawartym w nich białkiem, wpaniem, żelazem i witaminami.

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły