BIAŁKO W DIECIE: dlaczego trzeba jeść więcej białka? 7 POWODÓW

BIAŁKO W DIECIE: dlaczego trzeba jeść więcej białka? 7 POWODÓW
Fot. National Institutes of Health/Wikimedia Commons, domena publiczna

ILE BIAŁKA JEŚĆ? Białko to bardzo ważny składnik odżywczy. Spożywanie białka wspomaga spalanie kalorii, a także pomaga w budowaniu masy mięśniowej, dlatego jest tak istotnym składnikiem każdej diety. Większa ilość białka w diecie dostarcza wielu korzyści, ale jak z każdym elementem diety – nie wolno przesadzać.

Co to jest białko?

Białka to wielocząsteczkowe biopolimery zbudowane z aminokwasów. Odgrywają ważną rolę we wszystkich procesach biologicznych – m.in. katalizują przemiany biologiczne, transportują cząsteczki, służą jako przeciwciała, przekazują impulsy nerwowe, a także pełnią funkcję mechaniczno-strukturalną. Białka dzielimy na proste (zbudowane z samych aminokwasów) oraz złożone.

Dlaczego warto jeść białko?

Białko ma wiele zalet, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Białka uczestniczą w przemianie materii i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. To dzięki nim możliwy jest prawidłowy wzrost i rozwój człowieka, a także regeneracja uszkodzeń.

Oto kilka istotnych powodów, dla których warto zwiększyć zawartość białka w stosowanej przez nas diecie:

Spożywanie białka pomaga budować masę mięśniową. Białko jest głównym budulcem mięśni, więc jeśli marzymy o sylwetce kulturysty – musimy przyjmować znaczną ilość białka.
Białko jest bardziej sycące niż tłuszcze i węglowodany,
Przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej,
Dostarczane w jedzeniu białko stanowi źródło energii,
Białko w diecie korzystnie wpływa na libido (białka zawierające metioninę)
Białka pomagają w utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej i bilansu wodnego
Aminokwasy uczestniczą w biosyntezie ciał odpornościowych, które wzmacniają i chronią organizm przed działaniem drobnoustrojów chorobotwórczych.

Należy oczywiście pamiętać, że nadmierna ilość białka może być szkodliwa (może obciążać nerki i wątrobę, a także powodować niedobory węglowodanów w organizmie), dlatego dzienna dawka białka nie powinna przekraczać 2-3 g białka na każdy kilogram masy ciała.

Powiązane artykuły