Po co nam kwas foliowy? Dlaczego nie możemy bez niego żyć?

Jeśli ci się wydaje, że kwas foliowy potrzebny jest tylko kobietom planującym ciążę, to się mylisz. Potrzebujemy go wszyscy, niezależnie od wieku i płci, aby zachować dobre samopoczucie. Zmniejsza ryzyko rozwoju wielu schorzeń, m.in. miażdżycy i anemii. Wpływa korzystnie na nastrój i pracę mózgu.

Kwas foliowy to witamina B9, nosząca również nazwę folacyny (od łacińskiego słowa „folium” – liść). Organizm człowieka nie potrafi jej wytworzyć. Czerpie ją z pożywienia. Bogatym źródłem kwasu foliowego są warzywa zielonolistne: szpinak, sałata, brokuły, kalafior, kapusta, natka pietruszki. Obfituje w witaminę B9 także fasola, groch, zarodki pszenne, drożdże piwne, wątroba cielęca i ziarno pszenicy.  

Dlaczego witamina B9 jest taka ważna?

  • Wpływa na rozwój układu nerwowego płodu, mózgu oraz  rdzenia kręgowego,  i wzrost płodu. Jej niedobór może spowodować wady cewy nerwowej. Dlatego kobiety  planujące  dziecko powinny przyjmować  witaminę B9 (0,4 mg dziennie) i kontynuować  jej zażywanie przez pierwszych 12 tygodni ciąży.

  • Wspólnie z witaminą B12 zapobiega anemii, bo obie te witaminy biorą udział w tworzeniu się i dojrzewaniu krwinek czerwonych.

  • Poprawia nastrój, ponieważ bierze udział w wytwarzaniu serotoniny, hormonu szczęścia, który działa uspokajająco i antydepresyjnie. Niedobór kwasu foliowego może być przyczyną rozdrażnienia, nadpobudliwości, chandry.

  • Ogrywa dużą rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego, zwłaszcza mózgu. Niedostatek witaminy B9 pogarsza funkcje poznawcze, utrudnia naukę. 

  • Kwas foliowy ma działanie przeciwmiażdżycowe, ponieważ obniża poziom homocysteiny. Duże jej stężenie jest jednym z czynników rozwoju miażdżycy i związanych z nią chorób układu krążenia.

  •  Stoi na straży kodu genetycznego. Z tego powodu uważa się, że ma działanie przeciwnowotworowe.

Postaraj się więc jadać dużo warzyw, wybieraj pieczywo pełnoziarniste zamiast białych bułeczek, aby twój organizm miał pod dostatkiem kwasu foliowego.