ZDROWE KIEŁKI. Jak wyhodować w domu? Domowa hodowla kiełków

Amatorzy kiełków twierdzą, że kto jada je stale, nie ma kłopotów ze zdrowiem. I się nie mylą, gdyż kiełki to skarbnica witamin i minerałów, a także białka, błonnika i kwasów tłuszczowych omega-3. Wszystkie te składniki są łatwo przyswajalne i dlatego godne polecenia. Na czym polega domowa hodowla kiełków?

Kiełki zawierają duże ilości witaminy A, B, C, D, E i H oraz mikroelementy – żelazo, mangan, cynk, selen, lit, chrom i makroelementy – wapń, fosfor, magnez, potas.
Jedzenie kiełków chroni nas przed infekcjami i chorobami. Organizm staje się bardziej odporny na stres, reguluje się praca układu pokarmowego, a skóra młodnieje.Kiełki najlepiej jadać na surowo: kłaść je na kanapki, dodawać do sałatek, zup, sosów, farszów, posypywać nimi gorące dania obiadowe.

Kiełki można kupić gotowe, ale najlepiej przygotować je samemu w domu. Nasiona przeznaczone do kiełkowania kupujemy w sklepach z tzw. zdrową żywnością.
Najprostszym sposobem jest kiełkowanie nasion na sitku. Sitko kładziemy na szklance, wsypujemy w nie łyżkę nasion i 2–3 razy dziennie przepłukujemy je wodą, aby stale były świeże i wilgotne.
Kiełki zbóż i warzyw rosną przez 3–4 dni, a roślin strączkowych przez 5–7 dni. Większą ilość kiełków otrzymamy umieszczając nasiona na gazie, umocowanej na dużym garnku. Kiełki można przez kilka dni przechować w lodówce, w szczelnie zamkniętym pojemniku. Przed umieszczeniem w lodówce kiełki dokładnie osuszamy.